Sunday, October 04, 2009

rela aku berteman..

aku lebih rela berteman seorang yang lancang bicaranya, tidak begitu menjaga hati orang di sekeliling, selalu saja kata-katanya lepas tanpa berlapik..

tapi..

hatinya bersih tanpa suka menyimpan dendam, segala yang lepas dilupakan begitu saja tiada disorok tiada dipendam. tidak mudah terasa lagi pemaaf..

berbanding..

teman yang kata-katanya dijaga sungguh, begitu sensitif soal hati dan perasaan orang sekitarnya, apa saja yang keluar dari lidahnya beralas dengan fikiran..

tapi

sikapnya suka memendam, mudah terasa, sukar menerima kata maaf, walau berkata maaf hanya dibibir tapi di hati baranya masih terbakar menjulang.. sampai kapan ia mahu padam.. terserahlah..


p/s - teman seperti ini bikin fikiran jadi kusut, hati lagi berkocak, jiwa sering sakit.. mana mungkin kita punya banyak masa untuk melutut berjuraian air mata menuntut maaf atas perbuatan yang tak seberapa.. cuma kerna jiwa mereka ini begitu halus, begitu rapuh bak sarang labah-labah.. maka apa kita harus berjalan terjingkit-jingkit menyiksa diri demi mereka.. sedang manusia itu tidak mungkin lari dari kekhilafan, sedang allah SWT itu maha pengampun lagi maha penyayang..

13 comments:

sharamli said...

mungkin dy sensitif sgt k0t...perlu perhatian sntiasa...
tp jen0h jgk la nk melayan 0rg yg mcm ni...

Farah Hanani said...

mungkin ada sebab org tu wat camtu.. we'll never knew people..

::Mish ShaZz:: said...

erm..kak na, kita kene sentiasa menerima maaf orang sebab kita sendiri tak begitu sempurna..=)

et said...

mcm kes oversensitif nih, mmg mcm tu laa..kne bsabo je la..

xper..manusie mcm2 ragam..kne la ade variasi, kalu same je, kt x merase lak mcmn nk handle org2 mcm tu kn..^^

kakna said...

to sharamli - yer jenuh jugak.. saya pun banyak benda lain nak buat..tul x

to farah hanani - sis this en3 has nothing to do wif u.. ko call aku smpi aku plak rase bersalah..he3.. kite ok jer kan.. kalau de terase kite memang bg tau secara baek.. x pendam2.. peace buddy

misz shaz - dik, akak kalau org wat slh sket2 x yah minta maaf pon akak ok jer.. x perlu dipujuk rayu maaf diterima bulat2.. so bile ade manusia yang susah sgt nk memaafkan ni rase macam leceh teramat-amat.. akak bukan kaki pujuk..

to et - sgt oversensitif la ini orang.. macam mana nak buat.. kdg2 bile kes mcm ni kiter pon mls nk layan.. bile x layan mula la die start..haisshh~~

Cik Skaf said...

salam,
Msti terlalu dalam lukanya sampai dia jd camtu punya keras hati.. :)

Da mcm2 usaha buat, tinggal berdoa ajelah mintak Allah lembutkan hatinya dan bacakn Al-latif mudah2an hatinya lembut memaafkan kakNa.

kakna said...

to cik skaf - ye la cik skaf.. saya pun terkadang keras hati juga.. mungkin saya yang rasa kesalahan tu kecil tapi bg dia berat dan sukar dimaafkan..

mOhd irWAn said...

abis suka yang bising la ea????
tapi xbes gak...memekak jer...

Abang Long said...

Inilah cantiknya gelagat manusia. Masih teringat bagaimana Nabi memimpin umatnya yang pelbagai jenis perangai, Baginda melayan dengan penuh rasa sayang yang terlalu tinggi.

syahbandar87 said...

inilah keunikkan setiap manusia..setiapnya mempunyai sifat yg pelbagai..dan manusia yang paling berjaya adalah manusia yg mampu untuk bersama-sama dngn perlbagai jenis manusia,pelbagai perangai,dan perbagai ragamnnya..alangkah indahnye jika kita boleh menyesuaikan diri dngn semua jenis manusia..waktu tu kte x kn kesorangan,sebab semua nk kawan nga kita
:)

kakna said...

mohd irwan - bukan itu mksd saya.. tu cuma perbandingan saja.. bile dh x tahan dgn org yang suke merajuk

abang long - saya cuba abg long perbaiki kelemahan diri.. cuma kadang2 kesabaran ni tercabar.. saya insan biasa..

to syahbandar - insyaallah akan cuba mengupgrade diri menjadi yg lebih baik

syahbandar87 said...

eh terkejut sy bila baca komen abng long.secara jujurnye time sy menaip sy x de bce pon dr komen abng long..lepas beberapa ketika sy bkk blk komen kt n3 ni.nk tngk respon dr awk..tiba2 sy terbace komen dr abng long.terkejut sy.sbb komen abng long tu adalah apa yg tersirat yg sy nk cbe mksdkn sbnrnye..sme tp x serupa.hehe(perasan)..maybe sy sependapat dngn abng long.tu sbb jd lbh krng sme jerk pndpt sy ni walaupn x disengajakn
:)

kakna said...

mungkin syahbandar dan abang long ada telepati..
bile baca komen anda berdua memang perasan maksudnya seakan-akan serupa

apapun trm kasih atas nasihat yg diberi