Tuesday, August 25, 2009

bangkit dan carilah semangatmu kembali.. ayuh bangun!

mengira waktu..
itu la pekerjaan sehari-hari - even i hate maths
selepas isnin masih ada selasa, rabu, khamis, jumaat dan dot..dot..dot
selepas selasa masih ada yang berikutnya,
and the day keeps repeating itself

hermmm.. maaf tuhanku,
selalu aku mengeluh,
bukan niat menyalahkan takdirmu,
cuma aku insan lemah,
cuma aku sudah teramat lelah

p/s - bangkit dan carilah semangatmu kembali.. ayuh bangun!



4 comments:

dark said...

sesama kite bangun..itula persaudaraan..lalala..salam kakna..

baLQis Zafira said...

we r in d same condition..huhu...
mengira waktu dan hari...uhuhu

::Mish ShaZz:: said...

jom bersemangat kak...chaiyok!!!

anak laut said...

salam..kakNa,

entri kakNa, wp ringkas namun pada anaklaut amat besar pengertiannya..

kakNa,

Di saat berbagai kesulitan dan kesukaran menimpa sesaorang sehingga ia merasakan kesempitan berlarut larutan, maka hanya ketabahan hati dapat menerangi hati sesaorang dan menjaganya dari keputus asa. Ketabahan merupakan petunjuk yang dapat menyelamatkan diri dari patah semangat. Ketabahan merupakan sifat utama yang sangat diperlukan oleh setiap insan dalam menhayati kehidupan di dunia dan agamanya. Semua pekerjaan dan citacita harus berlandaskan ketabahan.

KakNa,

Allah telah berfirman surah Muhammad

ayat 31: “ Dan sesungguhnya kami benar benar hendak menguji kalian untuk kami ketahui siapa siapa diantara kalian yang berjihad dan tabah(sabar)"

Surah Al hadid ayat

: 23: “supaya engkau jangan sedih kalau tidak mendapatkanapa apa supaya engkau jangan lupa daratan sekiranya mendapatkan dunia.”

Jadikan kehidupan ini bukan sebagai “rumah” kehidupan yang serba bahagia, mantap dan kekal. Jadikan Kehidupan dunia ini adalah “rumah” ujian dan cubaan. Di mana kita keluar dari satu ujian kedalam satu ujian lainnya. Ibarat besi yang ditempa api kemudian dicelupkan kedalam air.

kakNa,

Ujian yang berupa hal hal menyedihkan banyak sekali sebab-sebabnya, disebaliknya kita dapat memahami kehidupan dan bertambah matang pengalaman pengertian kehidupan dengan berbagai bagai ragam manusia. Masaalah suratan takdir yang terkadang menguji dan sebahagian lagi menempuh cubaan yang mungkin mengakibatkan penderitaan, kepedihan yang terkadang mengcekam jiwa. Sehingga terkadang merasakan kekecewaan. Oleh itu kita haruslah berusaha sekuat tenaga untuk menempuh kehidupan di dunia ini dan harus yakin bahawa diri kita sedang menyelami lautan yang penuh bergelora dengan rintangan dan bahaya.


sabarlah....moga allah swt memberi rahmat pada kakna..amin